Elektrische auto’s en veiligheid

Elektrische auto’s veroveren in rap tempo de Nederlandse wegen. Steeds meer mensen schakelen over van een benzine auto naar elektrisch rijden. Dat biedt tal van voordelen qua wegenbelasting, uitstoot van CO2 en goedkoper ‘tanken’. Stroom is immers vele malen goedkoper dan benzine. We vergelijken in dit artikel enkele aspecten qua veiligheid van elektrisch rijden.

Onderhoud

Elektrische auto’s hebben in vergelijking tot benzineauto’s een stuk minder bewegende onderdelen. Daardoor hebben ze minder onderhoud nodig. De accu’s van elektrische auto’s werken met een hogere spanning wat extra risico’s kan meebrengen waardoor onderhoudsmonteurs moeten worden opgeleid om te werken aan elektrische voertuigen. De arbowet stelt dat voor werkzaamheden aan elektronische apparaten boven 24 volt voldaan moet worden aan de Nen3140 norm. Ook voor controleurs en hulpdiensten als brandweer zijn aanvullende opleidingen nodig voor het veilig werken aan een elektrisch voertuig.

Veilig laden

Ook op het vlak van elektrisch laden zijn extra veiligheden nodig. Omwille van de brandveiligheid en aanraakbeveiliging zijn alle openbare laadpunten in Nederland gebouwd als mode 3 type 2 Dit type aansluiting maakt alleen spanning als de elektrische auto en de laadkabel op de juiste manier zijn aangesloten. De volgorde van handelen tijdens elektrisch laden zijn geoptimaliseerd om elektrocutie voorkomen. Allereerst wordt de kabel op de auto aangesloten. Pas daarna aansluiten op het oplaadpunt. Het communicatieprotocol van het laadpunt zorgt ervoor dat de verbinding gecontroleerd wordt. Pas wanneer de stekker in de oplaadpaal juist is vergrendeld komt er stroom op de kabel. Wanneer onverwacht de stekker tijdens een laadsessie uit de auto wordt getrokken wordt onmiddellijk de stroom spanning onderbroken.

Crashtest elektrische auto’s

Tijdens crashtesten worden elektrische auto’s uitvoerig getest op veiligheid voor de inzittenden. Een groot voordeel van elektrische auto’s is bovendien dat zich een enorme kreukelzone voor het passagierscompartiment bevindt. DIt vangt bij een frontale botsing een groot deel van de klap op. Elektrische auto’s liggen daarnaast ook stabieler op de weg. De batterijen in de bodem van de auto zorgen voor een extra zwaartepunt waardoor de auto minder snel zal omrollen bij een crash vanaf de zijkant.

Geef een reactie